vrijdag 2 oktober 2015

Carbecue




Neen, dit is geen schrijffout....

Een automotor heeft nogal wat verliespunten. Hij produceert buiten de nodige energie ook een enorme hoeveelheid warmte waar we niets aan hebben. Soms een beetje in de winter, ja...

Wel die warmte is bruikbaar als energiebron om op te koken.
Barbecueën op de automotor, dat wordt dan carbecueën...

Het idee is absoluut realiseerbaar.
We rijden naar zee, naar Knokke bijvoorbeeld en in plaats van de traditionele frigobox waar  burgemeester Lippens van Knokke zo een hekel aan heeft, koken we onderweg een lekker potje met kippenboutjes, gebakken patatjes en gevulde champignons....

Tegen honderdtwintig per uur en na een uurtje rijden is de maaltijd klaar.
Motorkap openen, uitpakken en smikkelen maar...
Sluit de motorkap tijdig want anders staat de VAB daar binnen de kortste keren om te kijken of er wat fout is en om jullie een abonnement aan te smeren.

Hoe werkt het ? Het is hetzelfde principe als bij het ”braiseren”...
Dat is een oude methode om voedsel klaar te maken in de uitdovende as van een houtvuur, zoals er in de achttiende en negentiende eeuw gekookt werd. Het klaar te maken voedsel werd in de hete as gezet, afgedekt, soms met meer as er bovenop en als men lang genoeg wachtte werd het voedsel wel gaar. Slowcooking dus ...
In de Franse keuken is braiseren een begrip. Maar het procedé wordt bijna nooit meer toegepast. Het duurt te lang.

In de Verenigde Staten heb ik het nog echt zien gebeuren. Stop een stuk vlees in een oven, afgesteld op lage temperatuur. Dek het vlees af met aluminiumfolie, giet er wat sausachtige toestanden bij - een blik uiensoep of champignonsoep - en laat gedurende enkele uren gaar worden in de oven. Terwijl kan je naar de cinema gaan of een dutje doen of nog wat anders, laat je fantasie maar werken...

Nu praktisch. Pak wat kippenboutjes of kippenfilets in, in stevig aluminiumfolie, stop er enkele schijfjes tomaat bij en wat gesneden champignons, misschien een paar kleine aardappeltjes en hop, we rijden naar, weet ik veel... naar Luxemburg, want daar zijn geen restaurants te vinden... In de hoge bergen van Luxemburg toch niet...
Eens daar aangekomen, picknick met lekkere, warme, onderweg klaar gemaakte gerechten. Heel wat anders dan koude kip en Zwan worstjes zonder mosterd omdat we die laatste vergeten zijn...

Eerst moeten er wel een paar proefnemingen gedaan worden. Waar is het heetste plekje van de motor?  Naar het schijnt zit dat dicht tegen de uitlaat van de motor aan.... Vraag desnoods uitleg aan je garagist, die lacht zich daarna kapot... ieder zijn pleziertje..
Eerst moet er ook even geoefend worden, misschien met een prop aluminiumfolie om te controleren of alles wel mooi op zijn plaats blijft zitten tijdens een wilde rit. Een eindje ijzerdraad kan hierbij wonderen verrichten.
Veronderstel dat je in Luxemburg aankomt en de kippenbouten ergens op de Brusselse ring platgereden liggen... Of dat een vrachtwagen er zou over slippen ...! Want veel hebben die kerels niet nodig...!

De volgende keer dat ik naar Frankrijk rij zal ik eens proberen met wat scampi met een scheut pastis en wat knoflook. Tegen Parijs aan moeten die wel goed zijn. Individueel verpakt per portie in folie, een boterhammeke er bij en hop, weer verder... ( Eerst pipi doen...)
Voor we Limoges naderen zal het varkenshaasje met kasteelaardappeltjes en artisjokkenhartjes ook wel gaar gesudderd zijn hoop ik. De supermarkten gaan nu sluiten en dan hebben we toch al een lekker avondmaal gehad....
Stevig flesje wijn er bij en maar hopen dat een geen Franse flics achter de bocht staan met hun blaasmachine...

De tijden die nodig zijn om een gerecht klaar te maken zijn hangen een beetje af van het soort wagen waarmee je rijd...  Zoals bij een gewone oven, dat verschilt ook.
Zo een milieuvriendelijke kar zal niet veel warmte opleveren... Goed voor een frankfurter worstje misschien...
Een oude Amerikaanse knar met een motor van 6.2 liter, daar kan een ganse barbecue, sorry, carbecue, op klaar gemaakt worden voor een heel kroostrijke familie... Wat dacht je van een Hummer. The ultimate H3?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen